tirsdag 22. november 2011

Retro "Lilla Koftan"


På tide å skrive litt om den gule jakken øverst på bloggen min, den er altså en av mine versjoner av "Lilla koftan" - et mønster som jeg fant hos svenske PetraO. Liker mønsteret kjempegodt, syns rillestrikken og glattstrikken sammen blir så fin. Dessuten er jeg er glad i å strikke opp-ned-plagg. Jakken er enkel, størrelsen varieres ved å bruke ulike garnkvaliteter. Denne gule 70-tallsvarianten strikket jeg i Rauma Finull - den ble sendt som nyfødtgave til lille Theodor. Finullutgaven ble nok litt større enn nyfødt, men han vokser jo inn i den uansett. Nå venter jeg bare på bilde av lille koftan med lille Theodor inni :O)

Som et trenet strikkeøye sikkert kan se, har jeg laget en slags hullrad øverst i økningene. Det var først utilsiktet, ved at jeg gjorde feil type økning -men så fant jeg ut at hullene kanskje kunne brukes som hullrad til en snor, i tilfelle den ble vid rund halsen....opprekking er som kjent ikke alltid noe alternativ, hehe...


Har strikket en annen utgave av mønsteret i tynn alpakka på litt tynnere pinner, og den ble nærmest prematurstørrelse - skal få tatt bilde av den senere. Kommer nok til å lage flere varianter, den var morsom å strikke!

Strikkeglad hilsen fra Blåbærlina

4 kommentarer:

  1. Heia Blåbærlina mi❤så fin genser du har laga-kem den e tel?e den likedan som den brune du strekka te Vilmer? Du må sjekk min blogg og det knallfine nye bilde!Veragode❤

    SvarSlett
  2. Stilig versjon av kofta:-) Regner med den blir strikka her også etterhvert! Alltid gøy å se mønster strikka i andre farger:-)

    SvarSlett
  3. takk for koselige kommentarer!
    Veldig bra å høre at dere liker jakken :O)

    Vera: det her er en annen variant av opp-ned genser enn den brune jeg strikka til Vilmer. Denne sendte jeg til Bergen :O) Har sjekka det nye bildet ditt på Vilmershus, knallfint er rette ordet ja! :O)

    Tantemaraj:velkommen på bloggen her, ser du viser mye fint på din blogg som du har laga! Skal følge med og se hva som kommer der :O) Skal legge ut bilde av den mini-lille koftan også snart...

    Hilsen Nina

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen her hos meg!!
Det er så stas :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...