fredag 28. oktober 2011

Mitt første blogginnlegg :O) mine heklede alpakkahalser

Jeg hiver meg bare rett på med en av mine yndlingshalser, som jeg har heklet i garnet Faerytale fra Du store alpakka. Grunnen til at jeg velger å starte med alpakkahalsene er egentlig et innlegg hos Monstermønster, som har strikket en hals i samme garnet.


Denne utgaven i offwhite ble venninnegave fra min yngste datter. (På bildet ser dere blomsterkortet også) Halsen ble veldig varmt mottatt og jeg har derfor heklet flere i noen av de andre fine fargene som Faerytale finnes i. Har selv et par stykker og liker dem veldig godt, de sitter passe inntil halsen, men kan selvsagt varieres i vidde, lengde og mønster. Disse halsene er praktiske til barn siden de ikke er så store, fine å ha inni jakker og dresser. Jeg har heklet et par som sitter løsere og er litt lengre, hekleoppdrag av min eldste datter i fjor. Skal prøve å legge ut bilde av dem senere.
Her ser dere vår litt nysgjerrige lille pus som linselus da jeg skulle fotografere den lilla halsen....

Har ikke laget meg noen eksakt oppskrift på denne halsen selv om jeg har hekla mange, men cirka sånn gikk jeg fram:
Heklekrok nr 6. Mener å ha brukt rundt ett nøste på en hals, noen ganger litt mer.
Hekla luftmasker "til passe vidde", dvs litt videre enn selve halsen, slik at den går litt lengre nedover mot skuldrene. Teller ca 82 staver på omgangen etter, og det tilsvarer nok noen flere luftmasker. Utfordringen med Faerytale er at det er litt vanskelig å telle (og rekke opp), men her prøver man seg bare litt fram. Hekler alltid en stavomgang før jeg fester endene til en sirkel, da er det lettere å unngå vridd hekling. Deretter har jeg heklet 3-4 omganger fastmasker, så ny omgang med staver, så fastmasker igjen. Lett å se på bildet med den i offwhite. Om halsen skal skrå innover, pass på å ta inn litt masker gradvis på fastmaskepartiet, da vises nemlig ikke fellingshull så godt.
På det smaleste partiet har jeg ca. 60 staver, alt etter størrelse/heklefasthet osv. Om man vil kan man øke litt etter midten igjen, har gjort det på noen. Praktisk kanskje om man vil brette den ned. Etter passe lengde avslutter man med en tungekant, med 5 staver i hver tunge. Det gir en fin kant oppe. Kan selvsagt lages i nerkant også, men det har ikke jeg gjort her.

Kommer tilbake med mer senere :O) Håper jeg fikk forklart det lettfattelig. Lykke til om det er noen som blir inspirert til å prøve! Halser er morsomt, masse varianter å velge i! Har dere noen favoritter?

Blogghilsen fra Nina

9 kommentarer:

  1. God morran kjære Blåbærlina:))
    Så koselig med blog, og kunne våkne en kald oktober fredag til dette innslaget;)) Varmende...Og svært gunstig med god, varm og søt en hals,og selvsagt lille pus på kjøpet
    Gleder meg til fortsettelse

    Trine klemma i massevis <3

    SvarSlett
  2. Så koselig at du har startet din egen blogg, Blåbærlina <3 De halsene du hekler er bare helt nydelige å se på, myke og deilige. Vi er så heldige å ha et koksgrått eksemlar av din "faerytail-hals-kolleksjon". Blomsterkortet var kjempesøtt! Koselig med selskap av pusen når du blogger! :) Gleder meg også til å følge bloggen din fremover. Ha en nydelig dag! Klem fra Ingrid i Tromsø

    SvarSlett
  3. Gratulerer med egen blogg! Og koselig navn du hadde valgt.

    SvarSlett
  4. Heia Blåbærlina❤gratulerer så masse med blogg-så arti❤gleda me te å følg de! Lykke te-gode fra lillesøstra si❤

    SvarSlett
  5. Åh så nyyydelig de va!!! Her skal æ følg med! Stor klem :-)

    SvarSlett
  6. Flinka <3
    99klæmma

    SvarSlett
  7. Gratulerer så masse me bloggen Nina! Gleda me t å følg d veit du :)
    Nydelige halsa du ha hækla <3 Kjæm dæ nån sånner førr salg på Julemarkedet?
    Anneligode t d <3

    SvarSlett
  8. Takk førr det! Kanskje det kan bi nåkka sånt førr salg ja..... må sjekk beholdninga :O)

    SvarSlett
  9. Hei Nina!!! Finally a much anticipated blog from you!!! It makes me feel closer to home to be able to see the beautiful things that you have been making lately. Can't wait til you start modeling the latest fashions from Noa Noa for us too! Miss you and love you tonnnnnnns!!! xoxoxo Dani xoxoxo

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen her hos meg!!
Det er så stas :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...