lørdag 26. mai 2012

Alfred meets Jack Sparrow


Inspirert av Monstermønsters stilige Alfredgensere gikk jeg løs på Finullgarnet mitt i fjor. Tenkte å strikke bursdagsgave til min lille nevø, Vilmer. Fant frem det jeg hadde av grønt og blått og var rimelig fornøyd med idéen, mønsteret, fargene og at den skulle bli til av garn jeg hadde! Og strukturen i mønsteret er så fin.......



Vel avgårde på bolen gikk det opp for meg at min nevø ikke var så overvettes glad i de ullstrikkaplaggene han hadde fra før, så jeg skjønte at jeg måtte finne på noe veldig lurt. Skulle jo prøve genseren på han etterhvert, se om ermene var lange nok osv. Som smågutter flest står Kaptein Sabeltann høyt i kurs hos Vilmer, så jeg tenkte vi kunne finne på noe i den duren å pimpe genseren med. Så før første prøving lanserte jeg genseren som "sjørøvergenseren" - og prøvinga gikk virkelig som en lek. En gnist av interesse var tent! Det må sies at dette er en kar som helst ville gå med t-skjorte - eller helst uten kanskje. Så gjett om tanta var letta!


Genseren begynnes oppe, noe som gi rom for kreativ restegarnsbruk nederst. Det ble i allfall en dyd av nødvendighet her for det grønne garnet forsvant fortere enn antatt..... og jeg måtte lete blant PT2nøstene mine for å finne matchende farger. Tilfeldighetene fikk rå her på et tidspunkt, men resultatet ble ikke så verst.

Så opprant dagen da genseren var ferdig, vasket og alt - og tante Blåbærlina stod klar med printeren for å lage symerke. Søkte på piratbilder på nettet - fant en tegning av en pirat + et bilde av selveste Jack Sparrow. Viste bildene i den rekkefølgen til Vilmer, først pirattegningen, og spurte om han ville ha den på genseren, men han ristet på hodet. Så gjett om jeg var glad for å ha et aldri så lite ess i ermet! Jeg trykket så på Jack Sparrowbildet (Johnny Depp), tittet bort på gutten som nikket med stoooore øyne, mens han stirret på Jack: "ja den sjørøveren ville han ha på genseren"! Så spurte jeg hvor han ville ha bildet, og det var selvfølgelig midt på....så klart! Må innrømme at jeg også hadde Jack Sparrow som favoritt her....


Happy ending her som dere ser! Vilmer har brukt genseren flittig hele vinteren og er veldig glad i "Spækstarrowgenseren" sin. Kan det bli bedre??? Observante bloggfolk legger vel merke til den fine luen som han har på under her, en superfin, vårlig sjørøverlue fra G-Anette - kjøpt på Villmarksmessen. Passer så godt til Spækstarrowen!! Og til pil&buen.....


Om noen enda henger med her så kan jeg kanskje slenge på litt slående fakta:

Garn: Finull + PT2
Vekt: 163 g
Størrelse: 4-5 år
Opplegg hals: 96 masker (kunne strengt tatt vært færre, den ble litt vid, var ikke klar over da at det fantes mønster på en liten Alfredgenser, tok bare utgangspunkt i den til voksne som lå gratis her og prøvde å ta hensyn til pinnenummer osv.)
Maskeantall bol: 156 m (litt vid kanskje)
Pinner: 3

Strikker mer enn gjerne dette mønsteret igjen, både voksenmodellen og en ny barnemodell!!
Men først må jeg få ferdig litt av prosjektene som er på pinnene her....

God helg!!

10 kommentarer:

  1. Kjempekul sjørøvergenser. Smart funnet på.
    Klem, Drude

    SvarSlett
  2. Så flott genser og med sjørøver på var det jo en sikker vinner. :)

    Vi har et kjempestort SommerBloggLotteri på gang. Kom innom oss og bli med da vel :)

    Ha en solrik og deilig helg.

    SvarSlett
  3. He he smart! Og så funket det bra med striper også, det har jeg ikke sett på Alfred'n før =)

    SvarSlett
  4. Så fin den blei! Og så gøy med fornøyd nevø! Toppen av strikkelykke for en strikketante. (0:

    Likte veldig godt fargestripene, særlig de på ermene. Passa godt sammen med strukturen i strikken.

    God helg videre!

    SvarSlett
  5. Et bedre kompliment enn at genseren er flittig brukt skal man lete lenge etter!

    Planen er voksenstr her og, men det blir ikke før til høsten, trur eg.

    SvarSlett
  6. Den ble superkul da. Bra gutten ble fornøyd.
    Klem Tone

    SvarSlett
  7. Tusen takk for nok et koselig og flott blogginnlegg fra deg! Så flotte farger som er brukt i genseren og god idè med å la Vilmer bestemme bilde selv! Involvering har nok også vært med på at han vil bruke den så mye! Smart! Nydelig og morsomme bilder av Vilmer med genser og ulike luer! Regner med at du også er fornøyd når du fikk brukt opp litt restegarn! Det er en god følelse, det!! Klem fra Ingrid

    SvarSlett
  8. Så flott genser! Veldig lurt med pirat strykemerke på,
    Kelm

    SvarSlett
  9. Å, så flott genser i nydelige farger! Og så utrolig lurt å friste med sjørøvere! *utspekulert* haha ;) Og Jack Sparrow er jo supertøff da! Skjønner godt mottaker ble fornøyd :)
    Hmmm, er det du som har handlet lue hos meg personlig? Nysgjerig...hihi :)

    Håper du har hatt ei fin pinse! Her snør det. Tiddelibom. :)

    Klem

    SvarSlett
  10. Tusen takk for koselige hilsener her, og komplimenter til Alfreden, eller Spækstarrow som Vilmer sier.

    Ingrid: Ja, deilig å kunne lage noe som blir bra av noe man allerede har, enten det er årgangsgarn eller noe annet fint! Det er så koselig at han liker og bruker genseren! Sikkert et halvt år mellom de ulike luebildene. :O)

    G-Anette: Hihi, nei det er nok min svoger som har kjøpt lua på villmarksmessa, skulle helt klart gitt meg til kjenne om jeg hadde vært der personlig. Fin lue!! godt valg :O)
    Tror det må være pinseria som har slått til med kulde og snø vel??
    Lykke til med lotteri!!

    Klem fra Nina

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen her hos meg!!
Det er så stas :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...