mandag 7. mai 2012

Stripegenseren og regnbuemote




Så var stripeprosjekt nummer 2 ferdig. Genseren heter Latte baby sweater
og er strikket etter mønster fra Slagt en hellig ko og forstørret opp litt.
Jeg har brukt alpakka fra Sandnes på de to stripefargene.
Den turkise er Inca alpakka.



Er veldig fornøyd med fargene her, glad som jeg er i alle blånyanser!

Ville strikke en litt større genser så jeg endret litt fra originalen.

Mine endringer på mønsteret:

Opplegg bol: 130 masker istedet for 100
Opplegg ermer: 48 masker istedet for 44
Strikket bol og ermer betydelig lengre,
26 cm på bol og 21 cm på ermer før sammenstrikking -  
noe som gir ca 1- 1,5 års størrelse på genseren.

Skulle jeg strikket den igjen ville jeg økt enda mer på ermene, syns den ble litt
trang over skuldrene. Jeg ville dessuten vært mer våken da det nærmet seg halsen...
og begynne halsåpningen litt før og dermed også avslutte halsen med noen flere masker...



Så får vi se da hvem som havner inni denne :O)


Som et apropos til Monstermønsters regnbuetema i strikkingen kommer et lite vedlegg:

Kjolen under her (venstre) dukket opp samme dag som jeg hadde sett
 Monstermønsters nydelige strikkede regnbuedress
og likhetene var påfallende:
Grå bunnfarge og med regnbuens farger
fra nederst til øverst - fiolett nederst og rødt øverst!
ROGGBIF

Kjolen og resten av klærne kommer rett fra catwalken og er
klesdesigneren Jeremy Scotts høstkolleksjon Fall/Winter 2012 -
altså er Monstermønster helt i tråd med tiden!!
Produksjonen heter Cyber Rainbow og jeg leste visst et sted at
artisten Bjørk har bestilt en sånn kjole.



Så folkens, bare kjør på med alle restegarnet og alskens vidunderlige farger.
Selv har jeg kommet meg fra ensfarget til trefarget, så her har jeg noe å jobbe med!


Og som dere ser under her så gjelder dette for gutter også!
Vi ser her kjolen på litt nært hold og skimter tastaturprintet
som er i rutene. Lettere å lage ruter på stoff enn på strikkating.
Der holder jeg en knapp på striper!

20 kommentarer:

  1. Det er gøy med farger! Veldig vellykket kombinasjon du har fått til syns jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, farger er fascinerende og en stor drivkraft til å lage ting!
      Så hyggelig at du likte mine farger!! :O)

      Slett
  2. Så fin en genser!
    Jeg strikker på sjal nå men blir en Marius jakke til mannen etterhvert her;) Er litt på Mariuskjøret for tiden. Tenker også å strikke en jakke til meg selv i flere forskjellige farger;) Så jeg følger visst moten...hihi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :O)
      Morsomt å høre om strikkeplanene dine, du blir ikke arbeidsledig med det første... Marius er jo både kjempefint og moteriktig, skjønner godt at du er glad i sånn strikk. Er spent på å se sjalet ditt og jakkene du skal strikke.
      Jeg skal også begynne på ny jakke til meg selv... iallfall én! hehe.....
      så mye fint å lage!

      Slett
  3. Hihi, artig å bli nevnt! Ikke alltid jeg føler at jeg henger med på trendene, men her har jeg visst truffet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja syns det var et litt fornøyelig sammenfall :O)

      Slett
  4. Nydelig fargekombinasjon i genseren. It's all in the colours.... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - ja det er sant - noen fargekombinasjoner gjør bare susen-
      så fascinerende!

      Slett
  5. Så skjønn genser! Knappene gjorde susen, synes jeg.

    Hehe, ja, den regnbuetrenden hadde jeg visst ikke fått med meg... Gleder meg til å se resultatet av restegarnet ditt;-)

    Ang. pallebordet: Vi har brukt palleplanker til å lage bordplate og har brukt bildekk som understell (husbonden jobber med bil). Kanskje det kommer et bilde på bloggen etterhvert?

    SvarSlett
  6. Artig at du likte genseren og knappene - syns også knappene ble bra. Litt morsomt, for der lå de, 2 stk sammen og tronte øverst i et knappeglass - og ventet på å komme på genseren. Enkelt valg denne gangen.
    Takk for info om pallebordet. Ser gjerne bilder om du legger ut på bloggen :O) Kunne tenkt meg noe sånt her ute.

    SvarSlett
  7. Den genseren var kjempe fin. Heldig den som blir den lykkelige eier av den.
    Ønsker deg en fin dag
    Klem Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. så snill du er, Tonemor!
      Klem fra Nina

      Slett
  8. Superfin genser! Knappene og kantene utgjør en artig kontrast som passer veldig bra synes jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :O)
      Jeg liker også de kontrastkantene, fin måte å piffe opp et plagg på - og fortsatt holde stilen enkel og ren.
      :O)

      Slett
  9. Kjempefin og supersøt genser. Knappene var prikken over "i"-en! Forrige innlegg om Vår-genser likte jeg også! Du er dyktig strikke-dame!
    Varm klem fra Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du likte knappene Ingrid! Tok de første og fant ut at de kanskje var de beste også :O)
      Gleder meg til å se dine strikkakreasjoner på nett :O)
      Klem fra meg

      Slett
  10. Veldig fin genser, striper er tingen nå altså! :)

    Enda ett innlegg med "det lille ekstra" fra deg :) Herlige motebilder, hihi ;)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, ja kunne ikke dy meg med de regnbuebildene :O)
      artig at du likte dem!
      Ja, striper er virkelig en god ting!
      Blir nok flere.... :O)

      Klem fra meg

      Slett
  11. Digget motebilden dine.
    Supersøt genser,passer til alt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Trinemamma, koselig hilsen fra deg! :O)
      Er ikke så moteslave altså, var bare litt morsomt med den
      oppbyggingen av kjolen og regnbuens farger - så likt strikkadressen :O)
      Ha en fin onsdagskveld!
      Klem

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen her hos meg!!
Det er så stas :O)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...